Förlossningsberättelse-Amelia

Tänkte att någon kanske var nyfiken på hur förlossningen gick till med Amelia?!

Allt började den 070329 klockan 03.30 då jag vaknade av att mitt socker var lågt (diabetes) Jag var tvungen att stiga upp för att äta något socker höjande. Jag åt och gick och la mig igen för att sova vidare. Framåt klockan 04.00 vaknade jag igen av en kraftig "mensvärk". Petade till på Freddy som låg bredvid mig i sängen och sa att jag hade ont, fick frågan: Hur känns det?! Jag svarade att det gjorde ont i magen och att det gick ut i ryggen, då sa han: Äsch det är inga värkar, lägg dig ner och sov igen! Där låg jag i alla fall på alla fyra och kröp runt i sängen en stund för att lindra värkarna:) Gick på toaletten för att kissa och märkte att det blödde, blev nervös och ringde förlossningen på direkten. Dem sa att det var fullt normalt och att jag skulle vara uppe och gå för att lindra värken. Dem frågade även om vattnet hade gått vilket det inte hade. Hur som helst så gjorde som dem hade sagt, gick runt lite, gjorde mig en påse popcorn och gick och satte mig i sängen igen. Helt plötsligt kändes det som om en stor vattenfylld ballong sprack i magen på mig. Vattnet hade gått! Jag ringde till förlossningen och fick en tid till klockan 07.30. Jag ringde mamma som lovat att hon skulle följa med oss in till förlossningen. Hon svarade inte i hemtelefonen och rädslan inom mig växte. Men efter en stund ringde hon upp mig och fixade så att min morbror kunde köra in oss alla tre till förlossningen. Väl inne på förlossningen gjorde dem en CTG kurva. Klockan 09.30 satte dem riktiga värkarna igång. Dem gav mig en massage dosa för ryggen eftersom att det var där det gjorde mest ont. Men den hjälpte dock inte ett dugg. Jag fick lägga mig på en förlossnings säng och vänta på öppnings processen. Sedan satte allt igång på allvar! Jag fick lustgasen i handen. Freddy stod på ena sidan och mamma på andra. Vid varje värk skällde jag på Freddy, mamma och barnmorskan. Men jag bad om förlåtelse så fort värkarna hade avtagit;) Pga. min diabetes var dem tvungna att mäta mitt blodsocker. Detta övergavs till Freddy eftersom att barnmorskorna inte visste hur man gjorde med sockermätaren. Barnmorskan bad honom skriva upp värdena på en tavla. Jag minns tydligt hur jag skällde på honom när han skulle hämta en penna som låg vid tavlan för att skriva upp mitt sockervärde, jag trodde att han skulle rita. Men så fort jag piggnade till så förstod jag att så var inte fallet och började skratta:) Klockan 14.00 kom en doktor in och satte ryggbedövning, EDA som hjälpte toppen. Värkarna fortsatte och dem blev allt tätare. Smärtan var enorm och jag slet i mammas tuttar vid varje värk:) Klockan 17:55 sätter krystnings processen igång. Allt gick bra och vår älskade dotter föddes 18.31. Känslan när hon kom upp på bröstet går inte att beskriva, det var underbart och tårarna rann samtidigt som jag fick fram: Mammas lilla älskling! Hon var 48cm lång och vägde 3,000gr. Klockan 21.00 skickade dem ner mig för operation eftersom att halva moderkakan hade fastnat. Klockan 22.00 var operationen klar och jag skickades till uppvaket. Runt 23- tiden fick jag åka upp till min familj som redan hade skrivits in på bb, där fick vi "guldbricka" med goda mackor på. Det var en otrolig känsla att vara nybliven mamma och få ta upp sitt lilla barn i famnen.



Kommentarer

Designen är gjord av: Rebecca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0